Lås, hengsler og elektronikk trenger jevnlig ettersyn for å fungere mest mulig problemfritt. En serviceavtale på dørmiljøet forebygger driftsproblemer og gir styret en enklere hverdag.
Oppgangsdørene i borettslaget har størst trafikk og blir utsatt for størst belastning. Hvis det stopper opp her, får du snart høre det fra de andre beboerne. Med jevnlig ettersyn og vedlikehold blir småfeil og begynnende slitasje oppdaget og utbedret før det utvikler seg til merkbare problemer.
Komponentene i dørmiljøene, som lås, dørlukker, hengsler og selve adgangskontrollsystemet er konstruert for å fungere i mange år. Hvor stabilt dette oppfører seg, blir som driften av en bil: Du kan være heldig og kjøre problemfritt i år etter år uten en gang å sjekke oljen – men det er et sjansespill å la mekanikk og elektronikk surre og gå uten en sjekk av den faktiske tilstanden.
De fleste av oss velger forutsigbarhet og takker ja til en innkalling til den årlige servicen på bilverkstedet.
Små feil på døren utvikler seg
På samme måte er dørmiljøet en installasjon som må følges opp. Hvis ikke, kommer både elektronikk og mekanikk til å slites fortere. Feil og mangler får lov til å utvikle seg, og følgefeil oppstår.
En liten skjevhet i en hengsel kan føre til at den elektronisk dørlåsen sliter med å fungere, og sentrale komponenter som sluttstykket vil etter hvert kunne gi tapt.
Det samme gjelder for et tradisjonelt mekanisk låssystem, der en ujustert dør gjør det vanskelig for beboerne å vri nøkkelen rundt eller få den til å lukke helt igjen.
Enklere for styret: Digital bestilling av nøkkelbrikker for beboerne
Belastende oppgaver for styret i borettslaget
Én ting er at slike feil påfører borettslaget ekstra kostnader. Like kjip er belastningen på dere i styret, med klager fra beboerne og arbeidsinnsats for å skaffe de rette fagfolkene.
Du har kanskje selv opplevd å bli vekket av telefon fra en frustrert nabo som har klart å få knekt nøkkelen inne i sylinderen klokken to på natten?
Er borettslaget i vurderingsfasen? Leie av adgangskontroll og porttelefon
Serviceavtale for borettslag
Slike erfaringer har bidratt til etableringen av serviceavtale for borettslag. Vi foretar planlagt og avtalt ettersyn og vedlikehold av dører, låser, adgangskontroll og porttelefon. Dermed avdekker vi slitasje og gryende utfordringer før styret må bruke fritiden på å sørge for utbedringer.
En serviceavtale for dørmiljøet kan omfatte elementer som disse:
- Kontroll og justering av dørlukkere og beslag, elektriske sluttstykker, motorlåser, magnetlåser og eventuelle mekaniske låser. Rette feil, stramme skruer, rense og smøre mekaniske deler.
- Fjerne støv og smuss fra bevegelige komponenter i dører med dørautomatikk, rengjøring internt i selve dørautomatikkenhet, ettersyn og justering av drivverk og impulsgivere.
- Er det installert adgangskontroll, er det behov for å bytte batterier og oppdatere programvare.
- Merking av dører og loggføring av all utført service på den enkelte dør med eget dataverktøy gir ryddig oversikt over status på den enkelte dør.
- Kontroll av alle dørmiljøer mot med tanke på krav til brann- og rømningsveier, som at rømningsdører fungerer korrekt ved strømstans og kontrollere at rømningsveier ikke er blokkert.
Du finner flere detaljer på vår web. Her kan du også laste en komplett oversikt over hva en serviceavtale kan omfatte.
En oppegående leverandør vil anbefale en form for serviceavtale allerede fra start ved en nyinstallasjon. Husk at et nytt adgangskontrollsystem må følges opp fagmessig for at garantien skal gjelde.
Fast serviceavtale med samme leverandør
Bruk gjerne fagfolk fra leverandøren av systemet til å følge opp vedlikeholdet. Det gir dem verdifull kjennskap til akkurat deres adgangssystem over tid. Vi merker hver dør med en QR-kode som gir tilgang til servicehistorikken.
Da har vi kontroll på når dørkomponenter er installert, sist skiftet eller justert. Denne dokumentasjonen hjelper også styret med å planlegge fremtidige vedlikeholdsbudsjett mer nøyaktig.
Stabile og velfungerende dørmiljøer gir styret en enklere driftshverdag. I stedet for å bruke tid på klager fra beboerne og finne teknikere når problemer oppstår, er det allerede avtalt hva som skal gjøres og når. Dette sikrer driftsstabilitet og forebygger utbedringer som verken er planlagt eller budsjettert.
Her finner du flere detaljer rundt anskaffelse og eierskap: