Dørene til bod, kjeller og garasje i borettslaget blir ofte utsatt for unødvendig harde påkjenninger: Når beboerne tvinger døren i åpen stilling på feil måte, kan det oppstå både mekaniske og elektroniske problemer. Løsningen ligger i jevnlig service og tydelig informasjon.Vi kjenner alle knepene med å holde døren åpen ved å hekte av armen på dørlukkeren eller plassere en plankebit eller stein mellom karm og dørblad. Dette er forståelige grep, fra den tiden en gassdempet dørpumpe var en ren mekanisk innretning.
I dag er dørlukkeren en del av avansert dørautomatikk, som skal håndteres på riktig måte for å fungere riktig over tid. Feil bruk får fort flere og kostbare følger. Og ikke minst gir det merarbeid for driftsleder eller styre.
Unødvendige driftsutfordringer for dørmiljøet
Dørlukkeren er en komponent konstruert for kontrollert lukking og eventuelt som kraftforsterker ved åpning. Den gir trygghet, hindrer trekk, reduserer varmeutslipp og sikrer at døren forblir låst der det er hensiktsmessig.
Når dørlukkeren settes ut av spill med blokkering eller å hekte av armen, utsettes dørmiljøet for påkjenninger det ikke er dimensjonert for. Resultatet blir ofte at døren etter hvert ikke lukkes skikkelig. Den kan slamre igjen med unødig kraft, henge skjevt eller i verste fall ikke lukke i det hele tatt.
Det som begynner med en liten praktisk snarvei kan altså ende med at hele dørlukkeren må byttes.
Nyttig å lese: Styrets ansvar for brannsikkerhet i borettslaget
Riktig bruk av dørautomatikk gir lengre levetid
En driftsansvarlig eller aktivt medlem av styret i borettslaget kjenner nok konsekvensene av feil bruk og påfølgende driftsproblemer altfor godt. En beboer melder fra om feil, du må ta en befaring og deretter skaffe fagfolk til å feilsøke og reparere. Slikt koster både tid og penger, samtidig som en ulåst eller ubrukelig dør skaper frustrasjon blant beboerne.
Det mest effektive tiltaket er å lære beboerne riktig bruk av dørlukkeren: La den jobbe selv. Det finnes dørlukkere og automatikk som kan settes i «åpen modus» slik at man unngår at noen setter en kloss i karmen eller kobler fra armen.
Å endre slik atferd kan utgjøre stor forskjell. Metoden er å informere beboerne om hvordan slike komponenter faktisk fungerer, og hvorfor feil bruk gir konsekvenser. En enkel oppslag i oppgangen eller informasjon via borettslagets kommunikasjonskanaler kan bidra til å forebygge nye feil.
Det er ikke alle som er klar over at dørlukkere ikke er laget for å “stå i spenn” i timevis, og at dette faktisk kan skade mekanismen. Og mange har nok ikke fanget opp hvordan man deaktiverer lukkeren med en innebygget funksjon.
Tilsyn og service på dørmiljøet forebygger skader
Riktig bruk bør suppleres med jevnlig ettersyn. Dørlukkere er utsatt for naturlig slitasje. Klima, bruksmønster og belastning gjør at komponentene gradvis mister presisjon eller kraft.
Derfor er det smart med en serviceavtale for dørmiljøet i borettslaget. Da får både elektronikk og mekanikk nødvendig oppfølging. En fast sjekk én eller to ganger i året kan fange opp skjevheter og feilbruk før det utvikler seg til full funksjonssvikt.
Det kan også bidra til å
- redusere behovet for akutt feilretting
- gi styret bedre oversikt og skape forutsigbarhet i budsjett og drift
- holde et styre med stadig nye medlemmer oppdatert på kunnskap om riktig bruk
Les også: Hva omfatter en serviceavtale?
Et lite grep for et mer velfungerende borettslag
Dørlukkeren er ikke blant de mest synlige komponentene i et borettslag, men den har stor betydning for daglig drift. Når den brukes riktig og følges opp med vedlikehold, fungerer den stille og effektivt, slik den skal. Når den misbrukes, blir konsekvensene ofte større enn det beboerne ser.
Ved å kombinere enkel informasjon med enkle rutiner, og supplere med profesjonelt tilsyn, kan man unngå unødvendige kostnader – og kanskje viktigst av alt: unngå at styret må bruke tiden sin på feil som kunne vært unngått.
Klikk deg gjerne videre her for å få veiledning om riktig bruk og jevnlig service:



