Både adgangskontrollsystemet og resten av dørmiljøet må ha systematisk ettersyn og vedlikehold. Dører som ikke fungerer skaper irritasjon hos leietakerne i næringsbygget, og uforutsette problemer gir uventede utgifter. I tillegg må man ta hensyn til lovpålagte krav til HMS samt brann og rømning. La oss se på effekten av en serviceavtale.
En serviceavtale innebærer at eiendomsselskapet hyrer inn et sertifisert selskap med riktig kompetanse til å foreta nødvendig ettersyn, vedlikehold og utbedringer av det elektroniske adgangskontrollsystemet. Avtalen omfatter gjerne også resten av dørmiljøene i bygget, som
Når slike anlegg er nye, er det dårlig butikk å droppe en serviceavtale. Installasjonene må ha et systematisk ettersyn av sertifisert personell for at garantien skal gjelde.
Det er ikke lenger slik at «vaktmesteren smører opp låsene». Mekaniske og digitale deler skal følges opp på riktig måte.
Uten riktig oppfølging, kan ting gå i stå. Driftsstabilitet gir den nødvendige flyten i bygget. I motsatt fall blir det fort mye irritasjon hos leietakere og andre brukere hvis en dør ikke lukker eller andre ting ikke fungerer.
Og det tar tid for deg som har ansvaret for å få ting opp og gå, igjen. Du må finne frem til fagfolk som kan fikse et elektronisk sluttstykke eller vekke et kodepanel som har sluknet.
Så er det jo ikke et ukjent fenomen at slike problemer har en tendens til å oppstå på ugunstige tidspunkt: Å tilkalle mannskaper i helgen koster en del, og det påvirker driftsbudsjettet.
Med en serviceavtale er det redusert risiko for uforutsette feil og problemer. Ting kan likevel skje, og da er det praktisk at avtalen omfatter en utrykningsordning til fornuftig pris.
Les også: Økt sikkerhet og rimeligere drift
Både adgangskontroll og dørbeslag (låssylindre, hengsler, dørlukkere mm.) er konstruert for å fungere i mange år. Det forutsetter jevnlig ettersyn og vedlikehold av både mekanikk, elektronikk og programvare.
Elektronikken er følsom og kan skape trøbbel hvis du ikke følger opp feil. Over tid kan en dør med mye trafikk bli skjev, slik at den ikke glir igjen som den skal. Da vil helle ikke den elektroniske låsen fungere. Uten oppfølging tar det ikke lang tid før ting blir ødelagt og må byttes ut - selv om den tiltenkte levetiden langt ifra er oppnådd.
Her vil et planlagt ettersyn avdekke slakk i hengsler, som ofte er fikset på et øyeblikk. Da er feilen rettet før hengslene må skiftes - og før det elektroniske sluttstykket i døren eller karmen blir ødelagt.
Vedlikeholdet gjelder med andre ord hele dørmiljøet, inkludert sjekk og justering av både mekaniske og elektroniske deler.
Med riktig ettersyn av slike detaljer, vil bygget ha et fungerende dørmiljø og en velfungerende adgangskontroll i hele den levetiden det er designet for.
Så du denne? Moderne adgangskontroll i vernet bygg: Bevaring og innovasjon
Anskaffelse og installasjon av adgangskontrollsystem er en merkbar investering, og nå har vi fanget opp hvor viktig det er med planlagt ettersyn og vedlikehold for å sikre stabil drift uten økonomiske overraskelser.
Bruk av en fast partner på en slik serviceavtale gir ytterligere trygghet. Da får fagfolkene mulighet til å opparbeide seg kunnskap om akkurat din installasjon over flere år.
På den måten blir det ikke tilfeldige kontroller, men ettersyn til faste tider med den frekvensen det aktuelle anlegget trenger. Det avgjøres av både type produkter og hva slags bruk de ulike dørmiljøene er utsatt for i de ulike byggene.
Noen dører skal sjekkes to-tre ganger i året, mens andre bare krever tilsyn én gang årlig. Dette er noe en serviceavtale regulerer og passer på for deg.
Ved å bygge kjennskap over tid, får leverandøren kontroll på historikken. Vi benytter en QR-kode på hver enkelt dør. Den gir tilgang til informasjon vi har lagret i skyen, om dato for installasjon og utførte servicer. Da vet vi for eksempel når dørelektronikken ble byttet ut sist eller når en kortleser ble erstattet med en ny.
Dette bygger grunnlaget for stabil drift og forutsigbare kostnader.
Nyttig lesing: Forutsigbar drift av adgangskontrollsystem og dørmiljø i næringsbygg
Lov om universell utforming setter krav om tilgjengelighet, som igjen fordrer at komponenter i dørmiljøene fungerer. En rullestolbruker har utfordringer med å åpne tunge hoveddører manuelt. Da blir det problemer hvis en albubryter ikke fungerer eller elektronikken i dørmiljøet møter motstand i et skjevt dørblad.
På det juridiske området finner vi også at HMS-kravene gjør eiendomsselskapet ansvarlig for at brann- og rømningsdører fungerer som de skal. Her vil jevnlige ettersyn ikke bare avdekke potensielle driftsproblemer.
En seriøs leverandør skal også melde fra til driftsleder hvis slike dører er blokkert eller på annen måte ikke oppfyller kravene til rømningsvei i næringsbygg.
La oss avslutningsvis se på hvordan en serviceavtale kan bidra til å opprettholde sikkerheten og forbedre funksjonaliteten over tid. Teknologien utvikler seg stadig, og leverandøren har et ansvar for å anbefale utskiftninger og oppgraderinger.
Du kan jo sammenlikne det med mobiltelefonen, der du aktiverer programvareoppdateringer flere ganger hvert år. Både elektroniske låser og porttelefoner må ha firmware-oppgraderinger med jevne mellomrom for å ivareta sikkerhet og funksjonalitet.
Nyere løsninger har kryptering og andre sikkerhetsfunksjoner som forhindrer uvedkommende i å åpne den elektroniske låsen. Slike sikkerhetsforbedringer er det smart å ta med seg etter hvert som adgangskontrollen får noen år på seg.
Ny funksjonalitet kan også gjøre det attraktivt å oppgradere. Løsninger som til nå kun tillot audio-kommunikasjon kan by på økt sikkerhet med oppgradering til video-kommunikasjon. Da kan du se for deg muligheter for integrasjon med andre systemer, slik at du kan sørge for kameraovervåking av bygningsmassen.
En oppgradering kan også åpne for bruk av digitale nøkler på smarttelefonen. Nøkkelbrikker eller -kort er sikrere enn mekaniske nøkler fordi de kan deaktiveres hvis de kommer på avveie.
Likevel kan det være administrative rutiner og en viss risiko knyttet til å låne ut brikker til transportører eller andre med behov for adgang. Med en midlertidig digital nøkkel i en app på mobilen, får de nødvendig adgang - som du senere kan sperre.
Du kan også knytte adgangskontrollen til systemer for skiltgjenkjenning, slik at kjøretøy med tillatelse slipper inn i byggets garasje eller lasteområde.
Les mer: Derfor betaler det seg å oppgradere til et adangskontrollsystem
Som du forstår, vil en ryddig serviceavtale med en fast leverandør bidra til forutsigbar drift av adgangskontroll og dørmiljø.
Samtidig har du kontroll på kostnadene, det juridiske og hvordan du fortløpende kan forbedre både sikkerhet og funksjonalitet.
Du finner mer informasjon om planlegging og anskaffelse av adgangskontroll og porttelefon i denne: