I dag kan Sørengkaia borettslag i Oslo nyte godt av et nytt og robust callinganlegg med mobiltilkobling og digital meny på «ringeklokkene». Borettslaget måtte bytte ut de opprinnelige porttelefonene mange år før tiden fordi det gamle anlegget viste seg umulig å reparere da ting sluttet å virke.
— Styret fikk stadig oftere melding fra beboere om feil og mangler med callinganlegget. I hovedsak var det svarapparatene i hver boenhet som ikke fungerte, forteller styremedlem Louise Bjerkås. Selv opplevde hun at det ikke gikk å få frem videobilde på monitoren.
— De første boligene sto klare i 2013, så anlegget var ikke akkurat gammelt. Derfor ønsket vi å få det reparert. Da fant vi ut at denne typen var ute av produksjon og at det ikke var mulig å få tak i deler. Dermed var vi tvunget til å anskaffe et nytt callinganlegg, sier Bjerkås.
Styreleder Frode Aarsby kontaktet R. Bergersen og la frem borettslaget behov. Her var styret opptatt av å finne noe som
Leverandøren fulgte opp med en befaring på stedet, som en del av grunnlaget for å vurdere hva slags løsning som ville fungere best.
Blant et knippe alternativer, valgte styret en løsning fra Aiphone.
— Denne produsenten fører en rekke produkter som oppfyller dagens krav til fleksible porttelefonløsninger. Ikke minst snakker vi om et kvalitetsnivå som tåler påkjenningene som en bygningsmasse tett ved fjorden blir utsatt for, sier salgssjef Roar Forfang hos R. Bergersen.
For å få en helhetlig løsning, valgte borettslaget i tillegg et ekstra designelement i form av en spesialtilpasset bakplate med metallskilt på ringetablået, slik at hver inngang er tydelig merket.
Kablet forbindelse gir stabil og trygg kommunikasjon mellom betjeningspanelet ute ved hver inngang og svarapparatene inne. Installasjon av slik kabling kan være en utfordring å utføre når bygget står ferdig og veggene er lukket, men montørene kom i mål med en installasjon som borettslaget er fornøyd med.
Aiphone fungerer på den måten at en besøkende betjener en skjerm på porttelefonen ved inngangen. Her kan han eller hun hente frem navnet på beboeren og ringe på. Dette panelet er utstyrt med videokamera, slik at beboerne ser hvem som ringer på.
Les mer: Valg av riktig porttelefon til borettslag og sameie
Denne funksjonen er også tilgjengelig på mobilen.
— Dette er vi spesielt fornøyd med, at vi kan få videofeed fra porttelefonen til smarttelefonen hvis vi ikke er hjemme – eller ikke føler for å forlate sofaen, sier styreleder Aarsby.
Årsaken til et ønske om mobilbaserte funksjoner er også at Sørengkaia har adgangskontrollsystemet Salto fra før. Aiphone og Salto kommuniserer med hverandre, slik at beboerne kan åpne døren fra mobilen når noen ringer på.
Med Aiphone får styret enda en løsning som gjør arbeidsoppgavene enklere.
— På det forrige anlegget var det en smule arbeidskrevende å endre på navneoversikten ute. Vi måtte oppdatere oversikten i Excel og skrive ut navnelapper og sette de på plass manuelt, sier Louise Bjerkås.
Nå kan hun håndtere dette digitalt. Ved et eierskifte, sletter hun de tidligere beboerne i administrasjonssystemet og legger inn de nye. Da er det ikke noen problemstilling med besøkende som ikke finner navnet på den de skal ringe på hos.
Og med USBL-nøkkelen er nøkkeladministrasjonen mindre arbeidskrevende for styret.
— Beboerne kan selv tildele midlertidige digitale nøkler via mobilen til gjester eller vareleveranser, sier styreleder Aarsby. Slike digitale nøkler kan settes til å være gyldige kun i en gitt periode.
Les også: Hva er det beste elektroniske låssystemet for borettslaget?
Hva med det økonomiske i et slikt prosjekt? Å bytte ut callinganlegget på ganske kort varsel kan bety et realt innhugg i oppsparte midler eller kreve låneopptak.
— Vi har en del vedlikeholdsoppgaver som må prioriteres. Med økte materialpriser og dyrere strøm, har dette blitt mye dyrere. Skulle vi tatt denne investeringen samtidig, ville det gått merkbart utover likviditeten, medgir Louise Bjerkås.
Derfor valgte borettslaget å leie callinganlegget av R. Bergersen.
— Da har vi en fast kostnad hver måned, og dette går i stedet på driften. Vi i styret har jo ansvar for å forvalte borettslagets midler på en god måte, og vi oppfatter leieavtalen som en god og rimelig løsning, sier hun.
Praktisk kunnskap: Slik foregår befaring elektronisk låssystem og porttelefon
Både callinganlegg og adgangskontrollsystem som svikter lenge før forventet levetid, er dessverre noe R. Bergersen ser altfor ofte.
— Utbygger og spesielt entreprenør er ofte ute etter best mulig margin på sitt prosjekt. Da er det fristende å velge en enkel og billig løsning på slike områder. Spørsmålet er hvem som opplever at dette er billig, sier salgssjef Roar Forfang. I dette tilfelle måtte borettslaget budsjettere inn en ny kostnad fordi andre besluttet å anskaffe noe som ikke holdt mål.
Forfang ser flere utfordringer når callinganlegget ikke blir planlagt grundig nok:
Han har et tydelige råd til de som planlegger nyanskaffelse eller oppgradering:
— Å anskaffe noe billig kan bli kostbart i lengden. Med en etablert leverandør som setter sammen en løsning basert på produkter fra etablerte produsenter, er borettslaget trygg på at det vil finnes både kompetanse og deler til å holde anlegget i drift i flere tiår.
Her har vi samlet det meste av det borettslag eller sameie trenger å vite for god planlegging: